10 tips for bedre helse

Helse og kosthold er utrolig viktig for å forebygge livsstilssykdom og plager videre i livet. Så det å begynne i en tidlig alder (helst de årene en pleier å være opptatt med både alkohol, røyking osv), kan spare både deg og kroppen din for unødvendig sykdom og overvekt. 
Å gå på helse og sosial har gjort meg til et annet menneske. Det jeg har lært, er ting jeg har tatt til meg, og som jeg kan lære andre. Det er direkte fagstoff jeg har kompetanse til å gi ut etter dette skoleåret, når jeg går ut som helsesekretær med autorisasjon!

Er du opptatt av en sunn og fin kropp? Hvis ja, her har jeg noen enkle tips for å holde både vekta og humøret oppe :D!

GÅ/SYKLE TIL KORTE DISTANSER
Om du skal på trening, men været mener at du burde vært hjemme, finn fram regnsklerna og hiv deg på sykkelen!
Når du er kommet frem, føles det så mye bedre, og du føler du får mer ut av treningen, i tillegg til at regnet blir borte glemt når man har fått produsert litt endorfiner :-)



SPIS OFTE
Mellommåltid er utrolig viktig når det gjelder fordøyelsen. Og så lenge fordøyelsen er godt i gang, får man også mer ut av trening :)
Tips til dette kan være feks: Frukt, grønnsaker, yoghurt, knekkebrød, salat osv. Og husk, 5 om dagen :) 



30-60 MIN AKTIVITET HVER DAG!
Det er forsket på, at så lenge en holder seg aktiv så lenge iløpet av en dag, så er en med på å bygge opp en god helse, og økt styrke og kondisjon. Øktene trenger ikke å henge i ett. Det kan være feks 3x10min eller 4x20, alt ettersom! Det å sykle til trening somsagt, som oppvarming, er en utrolig lur måte å få pulsen opp på, uten å være "bevisst" på at du trener. 



SE ETTER PROTEINER I BUTIKKEN!
Når en er og handler, og tenker at man skal ha sunne matvarer, se etter nøkkelhull-merkede varer, og matvarer med mye proteiner, helst på "bølgelengde" med karbohydrat-innholdet. 
Man trenger såklart karbohydrater i løpet av dagen, iallefall oss som trener, og overhodet ikke trenger noe lavkarbo. Grove kornprodukter, havregryn feks, frukt, ris, fullkornspasta osv. 
Matvarer med høyt innhold av proteiner er: Kylling, egg, fisk, kjøtt, melkeprodukter, nøtter, erter og bønner, grønnsaker osv. 
Toppliste proteininnhold - innhold av protein

SPIS MER OLJE!
Er du glad i mye smør? Jeg er heldigvis ikke en av dem. Stek maten din i olivenolje, raspolje eller solsikkeolje! Til mer planteolje det finnes i oljer, og i smør, jo sunnere er det, og påvirker ikke kolesterolet på den samme måten som margarin feks. Mye fett fra både melk, eggeplomme, bacon, pølser osv, kan være en risiko med tanke på hjerteinfarkt osv senere i tid! Det er nå som vi er unge vi må ta tak i det. Det er bedre å forebygge enn å behandle! Så om du er en smørelsker, velg feks soft flora, light, eller brelett! 


DRIKK NÅR DU ER TØRST! 
Mange sier det, at du må drikke 2 l vann daglig. Noe jeg egentlig tror er litt oppskrytt. Kroppen sier selv ifra når den er tørst, og med tanke på hvor mye vann som finnes i maten vår, så tenker jeg det at man får i oss kvoten i løpet av en dag, om en ikke blir dehydrert selvfølgelig, som kan skje etter alkoholinntak, derfor drikker man vann etter man har vært ute på byen folkens ;)! Det er også mange som sier, at når du tisser gjennomsiktig, så har du drukket nok. Dette er også oppskrytt. Normal urin SKAL være gulig, det viser bare at nyrene fungerer, og at vannet blir brukt til det det er for i kroppen!

 

TREN DET SOM PASSER FOR DEG!
 Liker du ikke styrke og løfting av vekter? Neivell, kansje løping eller svømming er noe for deg:)? Finn det du trives med, det skal være gøy å gå på trening. Det skal motivere deg, og resultatene du vil ha kommer somregel om man går inn for det! 



TREN SAMMEN!
Har du en veninne eller kompis som også liker å trene? Finn deg en fast partner som vil oppnå samme resultater, eller som vil holde seg fysisk aktiv! Det å motivere hverandre er en stor del av selve økten!
Det er selvfølgelig ingenting som er bedre enn å like å trene alene, og ikke være avhengig av noen, men med en treningspartner kan man hjelpe hverandre og komme med nye innspill!
 


ALENEDAGER! 
Det å ta vare på både den fysiske og psykiske helsa er utrolig viktig. Ha en dag for deg selv, der du gjør noe som gjør deg glad. Det trenger ikke å være trening. Om du liker å tegne, ta solarium, lakke negler, whatever, gjør det! Tenn lys om du vil, det letter på stemningen!



SØVN!
Noe av det viktigste er søvn. Uten søvn får ikke kroppen hvile etter eventuell treningsøkt, og musklene brytes bare ned. Det betyr at man går på lavgir hele dagen, og hodet vil ikke samarbeide. Bruk sengen som en plass å sove, ikke som benk. Forskning har vist at om man kun bruker sengen som en plass å sove, så sover man mye bedre om natten! Ha det også kjølig, da slapper kroppen mer av. 




Dette er kun noen få tips. Men det er enkle tips, og det er noe som alle kan følge om de går inn for det! I know you can do it :-)!
Håper dere "lærte" noe nyttig som dere kan ta med dere videre i hverdagen.
Ha en god natt søvn :D! 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits