10 tips for bedre helse

Helse og kosthold er utrolig viktig for forebygge livsstilssykdom og plager videre i livet. S det begynne i en tidlig alder (helst de rene en pleier vre opptatt med bde alkohol, ryking osv), kan spare bde deg og kroppen din for undvendig sykdom og overvekt.
g p helse og sosial har gjort meg til et annet menneske. Det jeg har lrt, er ting jeg har tatt til meg, og som jeg kan lre andre. Det er direkte fagstoff jeg har kompetanse til gi ut etter dette skoleret, nr jeg gr ut som helsesekretr med autorisasjon!

Er du opptatt av en sunn og fin kropp? Hvis ja, her har jeg noen enkle tips for holde bde vekta og humret oppe :D!

G/SYKLE TIL KORTE DISTANSER
Om du skal p trening, men vret mener at du burde vrt hjemme, finn fram regnsklerna og hiv deg p sykkelen!
Nr du er kommet frem, fles det s mye bedre, og du fler du fr mer ut av treningen, i tillegg til at regnet blir borte glemt nr man har ftt produsert litt endorfiner :-)



SPIS OFTE
Mellommltid er utrolig viktig nr det gjelder fordyelsen. Og s lenge fordyelsen er godt i gang, fr man ogs mer ut av trening :)
Tips til dette kan vre feks: Frukt, grnnsaker, yoghurt, knekkebrd, salat osv. Og husk, 5 om dagen :)



30-60 MIN AKTIVITET HVER DAG!
Det er forsket p, at s lenge en holder seg aktiv s lenge ilpet av en dag, s er en med p bygge opp en god helse, og kt styrke og kondisjon. ktene trenger ikke henge i ett. Det kan vre feks 3x10min eller 4x20, alt ettersom! Det sykle til trening somsagt, som oppvarming, er en utrolig lur mte f pulsen opp p, uten vre "bevisst" p at du trener.



SE ETTER PROTEINER I BUTIKKEN!
Nr en er og handler, og tenker at man skal ha sunne matvarer, se etter nkkelhull-merkede varer, og matvarer med mye proteiner, helst p "blgelengde" med karbohydrat-innholdet.
Man trenger sklart karbohydrater i lpet av dagen, iallefall oss som trener, og overhodet ikke trenger noe lavkarbo. Grove kornprodukter, havregryn feks, frukt, ris, fullkornspasta osv.
Matvarer med hyt innhold av proteiner er: Kylling, egg, fisk, kjtt, melkeprodukter, ntter, erter og bnner, grnnsaker osv.
Toppliste proteininnhold - innhold av protein

SPIS MER OLJE!
Er du glad i mye smr? Jeg er heldigvis ikke en av dem. Stek maten din i olivenolje, raspolje eller solsikkeolje! Til mer planteolje det finnes i oljer, og i smr, jo sunnere er det, og pvirker ikke kolesterolet p den samme mten som margarin feks. Mye fett fra bde melk, eggeplomme, bacon, plser osv, kan vre en risiko med tanke p hjerteinfarkt osv senere i tid! Det er n som vi er unge vi m ta tak i det. Det er bedre forebygge enn behandle! S om du er en smrelsker, velg feks soft flora, light, eller brelett!


DRIKK NR DU ER TRST!
Mange sier det, at du m drikke 2 l vann daglig. Noe jeg egentlig tror er litt oppskrytt. Kroppen sier selv ifra nr den er trst, og med tanke p hvor mye vann som finnes i maten vr, s tenker jeg det at man fr i oss kvoten i lpet av en dag, om en ikke blir dehydrert selvflgelig, som kan skje etter alkoholinntak, derfor drikker man vann etter man har vrt ute p byen folkens ;)! Det er ogs mange som sier, at nr du tisser gjennomsiktig, s har du drukket nok. Dette er ogs oppskrytt. Normal urin SKAL vre gulig, det viser bare at nyrene fungerer, og at vannet blir brukt til det det er for i kroppen!

TREN DET SOM PASSER FOR DEG!
Liker du ikke styrke og lfting av vekter? Neivell, kansje lping eller svmming er noe for deg:)? Finn det du trives med, det skal vre gy g p trening. Det skal motivere deg, og resultatene du vil ha kommer somregel om man gr inn for det!



TREN SAMMEN!
Har du en veninne eller kompis som ogs liker trene? Finn deg en fast partner som vil oppn samme resultater, eller som vil holde seg fysisk aktiv! Det motivere hverandre er en stor del av selve kten!
Det er selvflgelig ingenting som er bedre enn like trene alene, og ikke vre avhengig av noen, men med en treningspartner kan man hjelpe hverandre og komme med nye innspill!



ALENEDAGER!
Det ta vare p bde den fysiske og psykiske helsa er utrolig viktig. Ha en dag for deg selv, der du gjr noe som gjr deg glad. Det trenger ikke vre trening. Om du liker tegne, ta solarium, lakke negler, whatever, gjr det! Tenn lys om du vil, det letter p stemningen!



SVN!
Noe av det viktigste er svn. Uten svn fr ikke kroppen hvile etter eventuell treningskt, og musklene brytes bare ned. Det betyr at man gr p lavgir hele dagen, og hodet vil ikke samarbeide. Bruk sengen som en plass sove, ikke som benk. Forskning har vist at om man kun bruker sengen som en plass sove, s sover man mye bedre om natten! Ha det ogs kjlig, da slapper kroppen mer av.




Dette er kun noen f tips. Men det er enkle tips, og det er noe som alle kan flge om de gr inn for det! I know you can do it :-)!
Hper dere "lrte" noe nyttig som dere kan ta med dere videre i hverdagen.
Ha en god natt svn :D!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits